>Maj XX, WeeklyLeaks, -Vårdgarantin, -ett Fiasko

>

Maj XX, -WeeklyLeaks, -Vårdgarantin, -ett Fiasko

2011/05/20 av ecwho | Redigera

Citat av källa:

Uppsala. Mikael Åhrberg, 32 år, var inte nöjd med köerna – och erbjöds en genväg. Genom påtryckningar hos landstinget fick han sin operationstid före sommaren.

*

Dela med andra:
Vården och vi

* Läs mer
* Envishet en genväg till läkaren
* Akut läkarbrist hotar svenska sjukvården
* Hård kamp för en sjuksäng i Sverige
* Dick får inte längre ringa sin läkare
* De sjukaste får vänta på vård
* Äldre vårdas med olika kvalitet
* ”Prostatacancern är inget jag skäms för”
* Bristande information om cancerbehandling
* Hägglund om DN:s larm: Skillnaderna är oacceptabla
* V vill ha debatt om ojämlik sjukvård

– Många andra nöjer sig nog med att bara vänta, säger han.

Olyckan inträffade redan efter and­ra matchen. Mikael Åhrberg från Uppsala hade börjat spela basket igen efter en tids uppehåll, när vardagen plötsligt tog en hastig vändning.

– Jag hoppade upp och landade snett så att korsbandet åkte av. Jag sökte vård dagen efter och de röntgade och såg att det var skadat. Sedan dess har jag inte fått gå långa promenader.

Här skulle berättelsen ha slutat i vanliga fall.

Mikael hade fått en kallelse, haft en lång väntan på operation och sedan rehabiliterats. Men hans fall är annorlunda.

– De skulle återkomma om en operationstid, men läkaren visste inte när. Jag orkade inte vänta utan ville att det skulle bli klart före sommaren. Mikael Åhrberg ringde upp operationsplaneringen på Akademiska sjukhuset i Uppsala och fick besked om att väntetiderna just nu var ovanligt långa.

Han nöjde sig där­emot inte med svaret, utan kontaktade landstingets vårdgarantienhet som inledde en jakt efter snabbare vård.

Mikael Åhrberg fick till slut en plats på Löwenströmska sjukhuset i Upplands Väsby, en halvtimmes bilfärd söderut.

Eftersom operationen skulle ske i ett annat landsting blev han dessutom erbjuden milersättning för att kunna ta sig dit.

– Jag väntade i två månader. Om jag inte hade legat på skulle jag säkert ha fått vänta fyra fem månader. Man ska inte ge sig och ta ett nej. För min del visade det sig inte vara så omöjligt som det lät i början.

Kristoffer Örstadius

kristoffer.orstadius@dn.se

Slut citat.

ecwho:

Sagt av hustrun i morse:
-”hur kan politiker vara så dumma att kräva en vårdgaranti inom 90 dar´ när det”—-
-när det fattas kanske 5.000 läkare, -när det finns ett stort antal läkare som kör taxi eller städar—
-när det finns grupper som inte klarar av att högljutt stå på sig, -kräva sin rätt—
-t ex som min hustru som nu för andra året hasar sig fram kryckor i vänta på den andra höftledsoperationen, -nej hon ”står inte på sig” för hon blir ändå åsidosatt för hon är över 65…

-och dessutom är hennes skada inte åsamkad vid utövandet av idrott…

* Share this:
*
* E-post
* Digg
* StumbleUpon
* Press This
*

59.444113 18.073397

Postat i Uncategorized | Lämna en kommentar »

angående: Ecwho’s Blog (visa på Google Sidewiki)

Om ecwho

Profil ecwho ec Solklar Saknar ej humor Gifv mig tid Glöm snön Pengar styr världen Gör något Förblifv Läs mina böcker
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

