Juli IV, -WeeklyLeaks, -Kvalsommar…

I kvalen i Almedalen

-”Du har hållit dig undan ett tag nu—”-
-”Inte alls, -bara från medierna!”-
-”Men vi vill ju hjälpa dig—”-
-”Jo tack, -det har jag märkt!”-
-”Va, -ironi eller hörde jag fel?”-
-”Förstå mig rätt, ibland blir man lite trött
–på er uppvaktning!”-
-”Men utan oss skulle ni få svårt med ert genomslag—”-
-”Jo, men det värsta är ju TV, -det skrivna betyder mindre!”-
-”En vanföreställning som kan bli dyrbar—”-
-”Jo, -men TV både tjusar och förskräcker, -man måste ju gå hem i stugorna
–som den här Julholt—”-
-”Du har inte ens lärt dig namnet på din värste vedersakare—”-
-”Åjo, -nogsamt medveten om det men man måste ju få va´ lite folklig också!”-
-”Å de´ e´ du?”-
-”Så gott jag kan!”-
-”Och i går vid tallriken i matprogrammet?”-
-”Ja, -fånig idé det där med mat jämt i TV!”-
-”Var glad för att de inte satte på dig ett läderförkläde och
–placerade dig framför grille som grillmästare!”-
-”Ingen kul grej alls tycker jag, -jag gillar ju mest grytor och falukorv!”-
-”Ahrrrgh, -ett sätt att vara folklig va?”-
-”Jo, -man får använda de medel som står till buds!”-
-”Och du skall gå till frontalangrepp nu säger du inför Almedalsveckan?”-
-”Ja, nå´n dj—a ordning får det väl va´ va!”-
-”Hurdå ers höghet?”-
-”Ja med samarbetet förstås och löftena!”-
-”Löftena kunna ej svika!”-
-”Det var förr det. men nu är politiken full av svikare och löftesbrytare!”-
-”Du klagar men sitter i orubbat bo!”-
-”Ingen vet hur länge—”-
-”Låter dystert inför hösten!”-
-”Ja, man kan ju föreställa sig hur välfärden kommer att se ut om dom får sin vilja fram”-
-”Vilka dådå?”-
-”Oppositionen med den där oborstade Julholt ihop med Åkersson!”-
-”Du menar Jummie dummy?”-
-”Ahhhrrgrrhh, ett vackert par!”-
-”Jag hör ironien, -du låter riktigt vass ju!”-
-”Ja, kan man annat?”-
-”Men Jummie dummy har ju röstat med er nio gånger av tio?”-
-”Vi behöver inte honom och betackar oss för det, -inte ens med tång hjälper det!”-
-”Men medge den parlamentariska situationen: ni är i underläge—”-
-”Det har vi kunnat hantera ännu till viss del i mindre viktiga omröstningar!”-
-”Men inte den senaste, den om sjukförsäkringen, där förlorade ni med en röst ju! -”-
-”Ja, -och det vill jag verkligen varna för, -risken är stor att vårt reformarbete går om intet!”-
-”Hur då?”-
-”Det femte jobbskatteavdraget är i fara om Julholt tar hjälp av Jummie dummy!”-
-”Är det vad du ser framför dig?”-
-”Ja, -och jag mår illa!”-
-”Det kanske var maten du fick på TV i går sommarkvällen— ”-
-”Skämtar du?”-
-”Ja, men man vet ju aldrig, äta ute har sina risker, -inte hemlagat precis—”-
-”Nej, -men vi hade en överenskommelse inom alla partier att samarbete med Jummie dummy
–skulle var uteslutet, det lovade ju Måna Stahlin oss också högtidligt!”-
-”Löftena kunna ej svika!”-
-”Jo tydligen är det vad som väntar, Julholt ihop med Åkarsson!”-
-”Åkersson heter han ju!”-
-”Låter lika illa!”-
-”Men vad har du för strategi att ställa upp med ifall de tu blir ett?”-
-”Jag gör ju mina sonderingar!”-
-”Åt vilket håll om man får fråga?”-
-”Åt det minst farliga, inom mittfåran inte för långt åt kanterna”-
-”Blir det inte lite menlöst?”-
-”Hurdådå?”-
-”Jag menar profileringen!”-
-”Gärna lite menlöst bara vi kan behålla enigheten och övertaget!”-
-”Jasså, -det blir den nya given?”-
-”Ja, -lite mer miljöinriktat kan man ju hoppas på!”-
-”Menar du att invitationen till en sommardans gäller den unge
–herr Frigolit och lika unga fröken Låsa Romsås?”-
-”Ja det kunde ju vara en, -jag skulle vilja betona en möjlig lösning,
–men för den skull inte den slutliga lösningen!”-
-”Det låter hemskt, -det för mig att tänka på han med mustaschen—”-
-”Menar du Julholtaren?”-
-”Nej, -glöm det det var en förflugen tanke på det som varit en gång
–för längesedan från flydda tider—”-
-”Inget för mig då eller för partiet!”-
-”Nej, -inte det men kanske en annan fråga som poppat upp i dagarna—”-
-”Vad då, -det räcker och blir över med alla löftesörfbrytare!”-
-”Jag har hört att lärarna och Lärarförbundet har tröttnat på alla friskolorna!”-
-”Va, -nu blir jag nästan stum, -nu, -det är ju våran bästa idé med privatiseringen
–och omflyttningen av kapitalet och en trygg förmögenhetsbildning!”-
-”Ja, -men lärarna tänker ju på resultatet!”-
-”Det gör ju vi också, och vi värnar om friskolorna!”-
-”Jo, men resultatet av utbildningen!”-
-”Det beror ju på individens förutsättningar!”-
-”Men alla har inte samma förutsättningar—”-
-”Menar du att det är risk för att de vill riva upp skolreformen,
–som vi tog över och förbättrade?”-
-”Försämrade tycker allt fler lärare nu och kunskapsnivåerna är ju på vissa håll katastrofala—”-
-”Du, -nu har vi kommit in på skolmajorens bord, -men där har jag inte
–mycket till övers för ett förstatligande, -tänk så mycket välstångd som då försvinner”-
-sade och gick till kaffeståndet i tältet bredvid i hällregnet denna sommarmorgon…

59.444113 18.073397

Postat i Uncategorized | Taggad , | Lämna en kommentar »

Om ecwho

Profil ecwho ec Solklar Saknar ej humor Gifv mig tid Glöm snön Pengar styr världen Gör något Förblifv Läs mina böcker
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

